Episodios

  • פרק 34: כאב ממקור רגשי - להירגע לתוך האבחנה
    Jul 17 2024
    יש דרך להחלים מהכאב הכרוני. זוהי דרך מעצימה ומחזקת. דרך שבאמצעותה אנחנו מבינות את עצמנו, לעומק. מבינות את מקור הכאבים שלנו. כאב כרוני - כאב ממקור רגשי הוא יציר של המוח. כאב אמיתי מאד - ועדיין יציר של המוח, מנגנון הגנה משובש. אנחנו מבינות את זה - ואז אנחנו יכולות לשנות את זה. כאבממקור רגשי, כאב נוירופלאסטי הוא שפיר, זמני והפיך. ניתן להחלים ממנו!
    Más Menos
    42 m
  • פרק 33 - שרה מירום מספרת על התרגול שלה במועדון היוגיסטיות
    Jun 18 2024
    את הפרק הזה בפודקאסט הקלטתי די מזמן וחשבתי שעכשיו הזמן לפרסם אותו.
    אני שמחה ונרגשת לארח את שרה מירום, מתרגלת מסורה במועדון היוגיסטיות מיום הווסדו באוגוסט 2020, בעיצומם של ימי הקורונה.

    שרה היא אשת חינוך. שרה הייתה שנים מעמודי התווך של מערכת החינות בכרמיאל. מנהלת בית ספר התיכון, אורט מגדים בכרמיאל, ובהמשך כהנה בתפקידי ניהול ופיקוח בכירים ברשת אורט. שרה הייתה המנהלת שלי לאורך שנים רבות בהן הייתי מורה ומחנכת, שרה הייתה זאת שקבלה אותי לעבודה, אחרי שעזבתי את הקיבוץ והייתה לי ידידה תומכת - ועל כך אני מוקירת תודה!


    בפרק הזה שרה מספרת על האימון שלה במועדון. תרגול יוגה יומיומי בזיקה לגישת TMS לריפוי הכאב הכרוני, גישה שאני מרבה לדבר עליה גם במועדון היוגיסטיות וגם בפודקאסט הזה.

    אפילוג:
    השיחה עם שרה הוקלטה לפני האירועים הקשים של השביעי באוקטובר אירועים שהפכו את חיינו שמאז השתנו לבלי הכר. המצב כיום מאתגר ביותר: חוסר וודאות, רמות גבוהות של מתח, חרדה. רגשות קשים של אבל, אובדן, עצב, כעס, פחד. קשה להחזיק תקווה. יחד עם זה יש משפחה, יש ילדים ונכדים - שאנחנו מחוייבות להם.
    שאלתי את שרה מה שלומה שימים אלה, האם התרגול מסייע? שרה מספרת על המשמעות המיוחדת של תרגול היוגה בימים אלה.


    מוזמנת לפנות אלי, לכתוב לי, להגיב ושלם לשאול כל שאלה שיש לך בנושא תרגול יוגה וריפוי הכאב ממקור רגשי בגישת TMS.
    Más Menos
    49 m
  • פרק מס' 32: איבר 6 מתוך שמונת אברי היוגה: התכנסות החושים
    Apr 29 2024
    פירוש המילה: "יוגה", הוא איחוד, חיבור, ריסון. חיבור של כל חלקי האישיות שלנו. בלימת תנודות התודה, שהטבע שלה הוא להיות נמשכת אחרי מושאים ובמצב הטבעי שלה היא לא שקטה.


    כאשר התודעה שקטה אנחנו מגלים את ה"רואה" שנמצא עמוק בתוכנו, והוא יציב, שקט ולא משתנה. והוא מורה פנימי, מדריך פנימי, יציב, שקט. כשאנחנו לא בחיבור ולא בהלימה עם הפנימיות שלנו - מתחיל הקונפליקט, מתחיל הכאב, הסטרס, גם הגופני וגם הרגשי, מתחילים כאבים... באמצעות התרגול, המכוון אותנו, שלב אחרי שלב, בהתמדה - פנימה, ואנחנו מפתחים חוסן מפני מה שהיוגה סוטרה מכנה: "צמדי הניגודים". חוסן מפני מתחים בין קצוות, בין קיצונויות. תרגול היוגה, על שמונת אבריו, מכוון אותנו אל אמצע יציב ושקט.


    בפרק הזה נדבר על האיבר השישי מתוך שמונת אברי היוגה והוא: התכנסות החושים. "פרטיאהארה". איבר שבא אחרי האיבר החמישי: הנשימה. תרגול הנשימה חשף אותנו למצב שמעבר לנשימה, ועכשיו, אומר פטנג'לי, מוכשר השכל להתרכזות. אנחנו מוכנים לסוד הגדול, מוכנים להתחיל להסיר את המעטה מעל האור הבהיר. מרחב בהיר ואינסופי נפתח בפנינו וזהו האיבר השישי: התכנסות החושים. "פרטיהרה". כל מה שתרגלנו עד עכשיו כיוון אותנו להתבונן אל תוך מרחב פנימי שהוא אינסופי. על האיבר השישי, התכנסות החושים, מתוך 8 אברי היוגה - המקרב אותנו למצב תודעה שונה - בפרק הפודקאסט הנוכחי. התמדה בתרגול היוגה, על כל מרכיביו, משקיטה, מרכזת, מחזקת ומרגיעה. נסיבות החיים לא מפסיקות להפתיע, לטלטל, להחליש - ואז הכאבים, ואז המחלות. היוגה מחסנת אותנו כי היא מחברת אל המדריך הפנימי שנמצא בתוך כל אחד ואחת. הוא שם, הוא לא משתנה. יוגה - חוסן!
    Más Menos
    33 m
  • פרק מס 31 - שיחה עם יסמין בעז על כאב ממקור רגשי אצל בני נוער
    Apr 21 2024
    לאורך שנים רבות הייתי מורה ומחנכת במערכת החינוך ואני מאוהבת בבני נוער מפני שהם חכמים, רגישים, וסופר אינטיליגנטים. מוחם רענן ויצירתי.


    לאורך שנים רבות גם ראיתי תלמידים סובלים מכאבים ומסימפטומים רבים אחרים: מעי רגיש, שלפוחית רגישה, אסטמה של העור, כאבי ראש, כאבי בטן, סחרחורות, בחילות - המון המון תופעות פיזיולוגיות. ימים שלמים שלא הגיעו לבית ספר, דאגה שלהם ושל הוריהם, מרדף אינסופי אחרי מטפלים וטיפולים.

    היום אני יודעת שתסמונת הכאב הנוירופלאסטי, מה שמכנים גם TMS, הסימפטומים שמגיעים ממקור רגשי, היא תסמונת שמתחילה מגיל צעיר. היום אני גם יודעת לקשור תופעות שאני עצמי חוויתי ככילדה וכנערה.


    הכאב הנוירופלאסטי מתחיל מגיל צעיר ולאורך השנים הסימפטומים מתחלפים - אבל זאת אותה הגברת בשינוי אדרת. סימפטומים פיזיים אמיתיים לחלוטין שהמקור שלהם הוא רגשי. במוח.


    בימים אלה אני מלווה נער בן 16 . ושוב אני חווה את האהבה שלי לגיל הזה, אחרי שנים שאני כבר לא במערכת החינוך. אני רואה עד כמה הוא פתוח ומוכן ללמוד ולישם את הכוח שיש לו לרפא את עצמו. נער פתוח ללמידה, עם מחשבה רעננה, שלומד את המנגנון הפנימי ומלמד עצמו להשתחרר מהסימפטומים. וכך הוא ידע גם בעתיד, בכוחות עצמו להתמודד עם כאב, כי הוא ידע מה לעשות, הוא מבין איך עובד מנגנון הכאב. זה מרגש ומדהים. ואני מדגישה - גישת TMS, איננה מרפאה מחלות אלא היא מלמדת לטפל בכאב!


    על הרקע הזה נפגשנו, יסמין בעז ואני, לשיחה על העבודה שלה עם בני נוער . יסמין גם היא מאוהבת בבני נוער, מחנכת לאורך שנים, מרצה וגם מלווה לריפוי מכאב בגישת TMS, האזנה נעימה!
    Más Menos
    1 h y 1 m
  • פרק מס' 30: על נשימה. פרניאמה
    Apr 7 2024
    פרק מס' 30 מדבר על: "פרנאימאה", תרגול הנשימה.

    האיבר הרביעי מתוך שמונת אברי היוגה: "אשט אנגה". "כאשר זה מתקיים - שליטה בנשמה (PRANAYAMA), קטיעת תהליך השאיפה והנשיפה. (יוגה סוטרה / פטנג'לי). תרגמה מסנסקריט: אורית סן גופטה.

    המילה "פראניאמה" מורכבת משתי מילים בסנסקריט: "פראנה" שמשמעותה אנרגיה חיונית או כוח החיים, ו-"איאמה" שמשמעותה שליטה. כלומר: שליטה באנרגיית החיים, הפראנה. אימון הנשימה משפר את הזרימה ואת האיזון של אנרגיה חיונית בגוף. דרך תרגולי נשימה אפשר להשיג שקט נפשי, להגביר את רמת המודעות ולחוות ואף לחוות מצבים רוחניים עמוקים יותר. תרגול פראניאמה יכול להיות כלי חזק בהפחתת כאב. דרך השליטה והאיזון של הנשימה, ניתן לשחרר מתחים ולהקל על כאבים. מומלץ לתרגל פראניאמה תחת הדרכת מורה מנוסה. בסוף הפרק - הצטרפו אלי לתרגול משותף.

    Más Menos
    37 m
  • פרק מס' 29: "אסאנה", תנוחה. האיבר השלישי מתוך שמונת אברי היוגה
    Apr 1 2024
    הרבה אנשים עושים יוגה ונהנים מהיוגה, כי הם מרגישים שזה לא רק התעמלות. יש כאן הרבה מעבר לחיזוק השרירים והגמישות.יוגה היא בהחלט עבודה עם הגוף. אבל לא כמכשיר מכאני אותו יש לתחזק... היוגה אינה עושה הבחנה בין הגוף והתודעה, בין הגוף הנפש. הגוף כולו נמצא בתוך הראש והתודעה - הראש והתודעה הם נמצאים בתוך הגוף. ביוגה אנחנו אומרים שהתודעה מסתכלת על הגוף והגוף מסתכל על התודעה. אלה אינם דברים נפרדים.


    התנוחה, "אסאנה", היא האיבר השלישי מתוך 8 אברי היוגה, "אשטאנגנה". על האסאנה אומר פטנג'לי ביוגה סוטרה: "התנוחה יציבה ונינוחה, התנוחה בהרפיית המאמץ ובהתלכדות עם האינסוף"על האיבר השלישי, האסאנה אני מדברת בפרק מס' 29 בפודקאסט: יוגיסטית חסרת גיל.
    כיצד יש לגשת אל הגוף? כיצד יש לתרגל? הזדמנות לקבל תובנות מרתקות על אימון הגוף ביוגה.
    Más Menos
    28 m
  • פרק מס' 28: "על המנעות מחמדנות"
    Mar 25 2024
    "כאשר המנעות מחמדנות יציבה בו - הוא מגיע להבנת ה"למה" של לידתו."
    יוגה סוטרה / פטנג'לי פרק 2 סוטרה 39.
    אומר הפרשן ויאסה: "כעת יש כאן הבנה של: מי אני? כיצד הייתי? מה היא הלידה הזאת? מה עלינו להיות? כיצד עלינו להיות?". המנעות מחמדנות מקרבת אותנו אל הבנת עצמנו. מהי המטרה לשמה הגענו לעולם? מהו הייעוד שלנו? שאלות גדולות, ומעניין שדווקא הסייג הזה של המנעות מחמדנות - הוא זה הפותח בפנינו את הדער להבנת מהות קיומנו. שיחה מעניינת בפרק הזה בפודקאסט.
    Más Menos
    26 m
  • פרק 27 - על מדע החיים: "איורוודה", תורת הרפואה ההודית - שיחה עם שרית אדרי.
    Mar 17 2024
    בפרק הזה אני משוחחת עם שרית אדרי על איורוודה, תורת הרפואה ההודית.
    בסנסקריטיות "איור" (Ayur) משמעותה חיים, ו-"ודה" (Veda) משמעותה ידע או מדע. האיורוודה היא "ידע החיים" או "מדע החיים". איורוודה היא מערכת רפואית מסורתית שמקורה בהודו, שהתפתחה לפני יותר מ-5,000 שנה ונחשבת לאחת מהמערכות הרפואיות העתיקות בעולם.

    תורת האיורוודה מבוססת על תפיסת עולם הוליסטית, המתייחסת לאדם כיחידה אחת הכוללת גוף, נפש ורוח. האיורוודה מתמקדת בשמירה על האיזון בין אלו, דרך תזונה, תרגול יוגה, מדיטציה, צמחי מרפא, ועוד.

    מקורותיה של תורת האיורוודה נחשבים לאבן יסוד בספרות הוודית הקדומה, באוסף הטקסטים הדתיים והפילוסופיים העתיקים ביותר של ההינדואיזם. הטקסטים המרכזיים בתורת האיורוודה, מכילים ידע רחב בנושאים כגון תרפיה, כירורגיה, תזונה ורוחניות.

    הגישה האיורוודית לבריאות ורפואה מלמדת על חשיבות האיזון וההרמוניה בחיינו, תוך התייחסות לכל אדם כיחידה ייחודית עם צרכים משלו.

    Más Menos
    56 m