Episodios

• Portugalia. Część 3. Na Szlaku Historycznych Wiosek
    Jul 27 2024
    W „Muzycznych podróżach po Europie” wybraliśmy się na wędrówkę liczącym ponad 600 km spektakularnym szlakiem GR22 zwanym Grande Rota das Aldeias Historicas de Portugal, czyli Wielkim Szlakiem Historycznych Wiosek Portugalii. Trasa ta została wyróżniona pieczęcią Leading Quality Trails - Best Of Europe przez European Ramblers Association, certyfikatem wskazującym najlepsze miejsca do uprawiania turystyki pieszej w Europie.
    Odkrywaliśmy przesiąknięte historią i kulturą miejscowości rozsiane po krainie Beiras. To prawdziwe skarby, w których kamienne domy, średniowieczne kościoły, imponujące zamki i malownicze uliczki przenoszą nas do innych czasów. Żywe skanseny, gdzie wciąż mieszkają ludzie.
    Byliśmy w dziewięciu z dwunastu miejscowości tego szlaku, a przy okazji w innych, leżących obok, które swobodnie mogłyby się znaleźć na GR22. Odwiedziliśmy też miejsca, gdzie produkuje się wino Mateus i Porto.
    Gościem Jerzego Jopa była Danuta Rasała.
    53 m
  • Wędrówki w czasie po muzeach Europy
    Jul 20 2024
    Dokładne zwiedzanie wielu z muzeów i galerii sztuki, w których dziś byliśmy, może zająć nawet kilka dni, dlatego w „Muzycznych podróżach po Europie” skupiliśmy się tylko na wybranych dziełach. Na naszej trasie znalazły się: Muzeum Pergamońskie w Berlinie, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Krakowie, Galeria Uffizi we Florencji, Pinakoteka w Watykanie, Rijksmuseum w Amsterdamie, Galeria Mauritshuis w Hadze, Muzeum Prado w Madrycie, Galeria Borghese w Rzymie, Królewskie Muzea sztuk Pięknych w Brukseli, Luwr i Musee Marmottan Monet w Paryżu, Muzeum Vincenta van Gogha w Amsterdamie i Muzeum Picassa w Barcelonie. Podróżowaliśmy ze sztuką od średniowiecza aż po XIX wiek. Gościem Jerzego Jopa był dr hab. prof. UJK w Kielcach Piotr Rosiński, historyk sztuki.
    54 m
  • Portugalia. Część 2. Klify nad Atlantykiem i najstarszy uniwersytet
    Jul 13 2024
    W „Muzycznych podróżach po Europie” poznaliśmy główne punkty na turystycznej mapie wybrzeża Algarve: Przylądek Świętego Wincentego, czyli najbardziej wysuniętą na południowy zachód część Europy, przylądek Sagres i klify Ponta da Piedade obok Lagos, a także miasta Tavira i Faro. Powracając do regionu Alentejo zatrzymaliśmy się w miejscowościach Mertola i Serpa. W regionie Beira zwiedziliśmy Coimbrę, miasto narodzin sześciu królów Portugalii z najstarszym uniwersytetem na liście UNESCO. Byliśmy w Aveiro, „portugalskiej Wenecji”, w Viana do Castelo i Ponte de Lima, a w Parku Narodowym Peneda-Geres szukaliśmy starych, kamiennych spichlerzy. Poznaliśmy też legendę związaną z kogucikiem z Barcelos. Gościem Jerzego Jopa była Danuta Rasała.
    57 m
  • Hiszpania. Wino nie tylko z Don Kichotem
    Jul 6 2024
    W letnim cyklu „Muzyczne podróże po Europie” zwiedziliśmy Barcelonę i jej genialne kulinarne okolice. Byliśmy w Madrycie, a w jego pobliżu zajrzeliśmy do jednego z najsłynniejszych regionów winiarskich Hiszpanii – Ribera del Duero. Zaproponowaliśmy spa w XII-wiecznym opactwie cystersów i XVI-wiecznej bibliotece. Na naszej trasie znalazły się: Segovia z baśniowym, średniowiecznym zamkiem i hotelami w dawnych domach zakonnych, Kraj Basków z Bilbao, miastem zachwycającym konstrukcjami stworzonymi przez słynnych architektów oraz znany winiarski region La Rioja. Nie mogło zabraknąć wędrówki śladami Don Kichota z La Manchy i coraz modniejszego szlaku turystyki pieszej Santiago de Compostela. Gościem Jerzego Jopa była Majka Szura, twórczyni marki Polka Travel, filolog i tłumacz przysięgły języka hiszpańskiego.
    40 m
  • Portugalia. Część 1. Megality i klasztory
    Jul 1 2024
    Muzyczne podróże po Europie – ten cykl proponujemy na wakacje w związku z 20-leciem wejścia Polski do Unii Europejskiej. Na początek wybraliśmy się do Portugalii. Mało kto wie, że jest ona pełna megalitów, których najwięcej znajduje się w regionie Alentejo. Kromlech Almendres, menhir Almendres i grobowiec Anta Grande do Zambujeiro to tylko niektóre obiekty megalityczne, jakie znalazły się na naszej trasie. Byliśmy również w imponujących budowlach religijnych: klasztorze Zakonu Chrystusa w Tomar, klasztorze w Batalha, opactwie cystersów w Alcobaca i katedrze w Evorze. Zatrzymaliśmy się w Monsaraz, Marvao, Mafrze, Obidos, Sintrze i Lizbonie. Gościem Jerzego Jopa była Danuta Rasała
    58 m
  • Harcerze w Ekwadorze
    Jun 22 2024
    Razem z harcerzami z Hufca Kielce Południe wybraliśmy się na JamCam, zlot skautów regionu interamerykańskiego w Guayaquil w Ekwadorze. Celem była promocja kandydatury Polski do organizacji światowego Jamboree w 2023 r. wśród skautów. Gośćmi Jerzego Jopa była jedyna, pięcioosobowa reprezentacja Polski na zlocie w Ekwadorze: Aleksandra Polesek z córką Krysią Fontaną, Kamila Stępnik, Jakub Raduszewski i Antoni Pawlak. Przy okazji zwiedziliśmy najstarszą stolicę w Ameryce Południowej – Quito, byliśmy na równiku w Mitad del Mundo, a także zdobywaliśmy najwyższy i najpiękniejszy czynny wulkan na świecie – Cotopaxi.
    41 m
  • Apokalipsa Trzeciego Świata. Zambia i Zimbabwe
    Jun 15 2024
    Wybraliśmy się do byłych kolonii brytyjskich w środkowo - południowej Afryce. Tereny te penetrował David Livingstone, jeden z największych XIX-wiecznych odkrywców, któremu nawet zespół Abba poświęcił swój utwór „What About Livingstone?”. Śladem Livingstone’a wyruszył gość Jerzego Jopa, Dariusz J. Drajewicz, podróżnik, fotografik, autor zbiorów fotografii oraz reportaży i fotoreportaży podróżniczych, dr nauk prawnych. Wspominaliśmy też innych podróżników, takich jak Henry Morton Stanley czy Emil Holuba, wizjonera Cecila Johna Rhodesa, rewolucjonistę Roberta Mugabe czy Edwarda Festusa Mukuka Nkoloso, twórcę zambijskiego programu kosmicznego. Opowiadaliśmy o historii świetności i upadku Białej Rodezji.
    44 m
  • Muzea w Izraelu
    Jun 8 2024
    Mimo trwającej wojny odwiedziliśmy Izrael. Obok popularnych turystycznych atrakcji, warto zwiedzić też mniej oczywiste miejsca tego kraju. Należą do nich muzea, będące prawdziwą skarbnicą archeologii, etnografii, sztuki i lokalnej historii, przyciągające turystów z całego świata. W tym kraju jest ponad 200 muzeów, znajdujących się w miastach, miasteczkach i kibucach. Odwiedziliśmy Muzeum Narodu Żydowskiego ANU i Muzeum Sztuki w Tel Awiwie z Pawilonem Sztuki Współczesnej Heleny Rubinstein. Byliśmy w Muzeum Ilany Goor w sercu Jaffy, a w Jerozolimie zwiedziliśmy Muzeum Izraela oraz Muzeum Sztuki Islamskiej. Zajrzeliśmy też do Mishkan Museum Of Art w kibucu Ein Harod i Muzeum Bojowników Gett. Gościem Jerzego Jopa była Magdalena Kusztal, jeszcze niedawno kierująca Instytutem Polskim w Tel Awiwie, wieloletnia dyrektorka Kieleckiego Centrum Kultury.